بررسی مزایای سازه های فلزی و معرفی انواع آن

استفاده از فلز در ساخت سازه ها از دیرباز تا کنون مد نظر فعالان این صنعت بوده و است. فولاد مهم ترین فلز شناخته شده در ساخت این نوع سازه ها است. اگر چه در دنیای امروز از متریال های مختلفی در ساخت سازه ها استفاده می شود اما هنوز هیچ یک از این مصالح نتوانسته اند جایگاه فولاد را در سازه های فلزی پر کنند و در بسیاری از سازه ها نمی توان هیچ جایگزینی برای این فلز در این سازه ها استفاده نمود. از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا سازندگان از فولاد در ساخت سازه های خود استفاده نمایند می توان به استحکام بالا، چکش خواری بسیار مناسب و قابلیت شکل پذیری آن اشاره نمود.

انواع سازه های فولادی

سازه های فلزی و انواع آن را می توان به چند دسته تقسیم بندی نمود.

سازه های فولاد قابی
سازه فولاد پوسته ای
سازه های فولاد معلق
سازه های فولاد خرپا

هر کدام از انواع این سازه ها دارای ویژگی های معینی است که در سازه های مشخصی از آن استفاده می شود.

سازه های قابی

این نوع از سازه ها را می توان در بیشتر قست های شهر ملاحظه نمود. به جز ساخت ساختمان از این نوع در ساخت پل ها نیز استفاده می شود.

سازه های فولاد پوسته ای

همان گونه که از نام این سازه ها مشخص است از فولاد تنها در پوسته سازه استفاده می شود. سازه های پوسته ای بیشتر در مخازن و سقف هایی که به شکل گنبد طراحی می شوند کاربرد دارند.

فولاد معلق در سازه

در صورت که سازه ها از دهانه بلند با ارتفاع زیاد برخوردار باشند از این نوع فولاد به شکل معلق در ساخت آن استفاده می شود. پل های معلق که با کابل های بسیار بلند به اسکلت آن اتصال یافته اند از مهم ترین موارد استفاده از این نوع سازه ها است.

سازه های خرپایی

این نوع سازه ها به دلیل نحوه نصب آسان فولاد در آن بسیار مورد توجه سازندگان سازه ها قرار گرفته است. ایجاد اتصالات مثلثی از بهترین نکاتی است که باعث شناخته شدن این گونه سازه ها می شود.
مزایای استفاده از فولاد در ساخت سازه ها

چندین دلیل عمده علاوه بر دلایل گفته شده باعث می شود تا فولاد بهترین جایگزین برای هر نوع مصالحی باشد که در ساخت سازه ها می توان از آن ها استفاده نمود.

عمر طولانی سازهمقاومت بالای سازه فلزی در برابر انواع آسیب های محیطی و طبیعی ماننند: زلزله
شکل پذیری آسان این فلز به صورت های مورد نیاز
مقاومت این سازه ها در برابر هر نوع کشش و فشار
سرعت بالایی ساخت سازه با این متریال
امکان توسعه دادن سازه بعد از مدتی استفاده
ایجاد فاصله زیاد بین هر ستون در هر سازه
عدم هدر رفت مصالح در هنگام استفاده
استفاده از جوش و پرچ همزمان برای ایجاد استحکام بیشتر در سازه
وزن بسیار کم این نوع سازه ها

اگر چه سازه فلزی از مزایایی زیادی برخوردار است اما باید به چند نکته هنگام ساخت سازه ها با این مصالح نیز توجه نمود. حتما بعد از استفاده از فولاد در اسکلت بندی سازه تمام قسمت های آن رنگ آمیزی شود. این کار مانع از نفوذ رطوبت و زنگ زدگی این فلز در طولانی مدت خواهد شد. در زمان جوش کاری فولاد باید به نحوه جوش کاری نظارت دقیق نمود. در صورت عدم جوشکاری مناسب اتصالات در طولانی مدت دچار آسیب شده و از مقاومت سازه کم می کند. همچنین این نوع سازه های فلزی در برابر آتش سوزی مقاومت کمی داشته و به سرعت دچار تغییر حالت می شوند.